In liefdevolle herinnering aan
Brenda Froyen

1978

2024

“But you knew there would always be the spring,
as you knew the river would flow again after it was frozen.”

Ernest Hemingway

Er komt altijd lente na de winter, sprak Brenda vaak hoopvol. Ze maakte er zelfs een project van: een 6-delige kaartenset om hen die het mentaal zwaar hebben een beetje lente op te sturen. Want als geen ander wist ze hoe het is om je vergeten te voelen. En hoe groot de nood aan sprankjes hoop is, als de winter veel te lang lijkt te duren. Het besef dat er altijd weer een lente komt, uit de grond steeds weer nieuwe bloemen groeien, heeft altijd veel voor Brenda betekend.

Deze website is een liefdevolle herinnering aan Brenda Froyen. Een plek om haar leven te eren en te herdenken. We nodigen je daarom uit fijne, inspirerende, rakende, ontroerende herinneringen met of aan Brenda te delen. In beeld of taal. Voel daarnaast ook de ruimte om uiting te geven aan alle gevoelens die met haar verlies gepaard kunnen gaan.

Opdat Brenda nooit zal worden vergeten, we haar missie voort blijven zetten, en het nu voor haar maar eeuwig lente mag zijn. Ze heeft niets minder verdiend.

Wat betekende Brenda voor jou? Hoe heeft ze je geraakt, geïnspireerd, ontroerd, aan het lachen gemaakt?
Deel hier jouw foto, verhaal, herinnering, of laat een reactie achter.

Verhalen en herinneringen aan Brenda

Door: Marina Mallefroy, een lezeres

Moge het nu voor altijd lente zijn voor Brenda … oprechte deelneming aan haar man, kinderen en familie toegewenst.

Door: Eva van Kemenade

Lieve bruisende Brenda,
Wat een schok dat je er niet meer bent!
Ik weet nog dat ik je de eerste keer sprak ik denk in 2015. Je had net een lezing gegeven over je eigen ervaringen en je strijd tegen onrecht in de ggz. Je bruiste van energie om het onrecht en het stigma aan te pakken. Ik was onder de indruk van je verhaal.
Je droeg een mooie jurk en zag er stralend uit. Ik gaf je een compliment en we raakten aan de praat. Daarna zagen we elkaar regelmatig; rond ggz, stigma, de Socialrun en op t huwelijk van Frank en Anne. Hele fijne gesprekken, zowel over hoe het met ons ging, de trots over je zoons, je lieve man; maar vooral ook over het stigma en het terugdringen ervan, en natuurlijk ook over misstanden in de ggz. Jij streed. Voor jezelf, maar vooral ook voor je medemens. Je vocht voor ze, gaf mensen hoop Je inspireerde, je had bakken vol energie, en je was een ongelofelijk lief mens. Later hadden we vooral nog contact via Facebook of een paar keer nog via mail.

Lieve dappere Brenda. Wat ga je door veel mensen intens gemist worden. En vooral door Jan en je prachtige zoons. Waar je zo trots op was en waar je niet over uitgepraat kon raken.
Heel veel sterkte voor iedereen die je moet missen.

Liefs,
Eva

Door: Herman Coene en Ingrid Wauters

Hoewel onze wegen uiteen liepen zijn de herinneringen blijven hangen.
Je ontembare energie en creativiteit als lerarenopleider in KdG. Je huis in Antwerpen en de verhuis. De geboorte van de kinderen. Je openheid. Je engagement binnen het onderhandelingscomite. Je reislust. De verwarring en de kiemende psychose. De opname. De hoogtes en laagtes. De strijd tegen het onrecht. De moeilijke reis in je hoofd.
Bij de geboorte van Jip vroeg je me op te schrijven hoe ik je ervaarde.
Wat ik toen schreef weet ik nog goed.
…dag reiziger

Door: Ludi Van Bouwel

Lieve Brenda,

Wat een klap. Het stemt me droevig en doet echt pijn. Hoe jammer dat de wereld je niet kon blijven vasthouden. Je had zo veel te bieden en betekende uitermate veel voor een heleboel mensen.

De laatste maanden had ik nog enkele malen via whatsapp contact met je. We zouden op 19 september samen met je man gaan eten om te kunnen praten over je laatste manuscript dat opnieuw met zoveel passie was geschreven. Je annuleerde omdat je je opnieuw depressief, vermoeid voelde. Maar ik wist dat je telkens na een depressieve periode toch weer de moed had gevonden om vol levenslust de draad weer op te nemen.
Nu is het anders gelopen. Wat heeft je nu die knak gegeven dat je helemaal gebroken was en niet meer de veerkracht vond? Het blijft in mijn hoofd cirkelen.

Ik heb je leren kennen als een sterke vrouw met een grote strijdlust voor een betere wereld en vooral voor mensen met psychose gevoeligheid. Wat een groot verdriet treft nu je mooie gezin en je dierbare familie. We zullen je allemaal missen. Brenda, je was een bron van inspiratie voor zovele mensen. Dat stemt ons dankbaar. De strijd zal verder gestreden worden met jou in onze gedachten.

Warme groeten,

Ludi Van Bouwel

Door: Tilly

Dag Brenda

We kennen mekaar niet maar ik heb je boeken gelezen, die mij altijd zijn bijgebleven. Als psychiatrisch verpleegkundige was ik vaak verschrokken over je ervaringen en heeft mij vaak aan het denken gezet.
Ook acties heb ik ondernomen maar waar ik steeds aan het kortste eind trok.
Er is nog veel werk maar waar een wil is, is een weg!
Het ga je goed waar je nu ook mag zijn en ik hoop dat je eindelijk je rust hebt die je verdient!

Liefs
Tilly

Laat hier een reactie achter

215 reacties

  1. Één jaar later.. en nooit vergeten. Gisteren niet, vandaag niet en komende tijd ook niet. Het is lang op mijn maag blijven liggen, jij niet meer onder ons. Ik kende je niet persoonlijk. Maar volgde je van op een afstand. Wat een sterke vrouw.. die dan toch ook de strijd verloren heeft. Dat doet een mens nog eens extra nadenken. Hoe ver moet alles komen tot je er zelf de stekker uit trekt. Hoeveel kan een mens verdragen en blijven verdragen.. dag in dag uit.. ik begrijp je keuze. Op vele gebieden is er vooruitgang in een medische wereld. Helaas hinkt de ggz achterop. Bedankt voor de vele stenen dat je hebt verlegd. Helaas, ben ik zelf ook “ervaringsdeskundige”. Ik werk in de zorg en jaarlijks ga ik spreken in de hogeschool verpleegkundigen. Een heel dankbaar publiek. Ik probeer ze handvaten mee te geven hoe ze met mensen met een psychose kunnen benaderen/aanpakken. Ik probeer hen het inzicht te geven, hoe iemand redeneert die op dat moment een psychose meemaakt. Achteraf krijg ik altijd de feedback dat ze het ‘nog niet op die manier gezien hadden’. Ik hoop dat de ‘zorgverlener van morgen’ dan nog eens denkt aan wat ik hun meegaf en ze op deze manier mee kunnen bijdragen aan een betere ggz. Vasthouden ipv vastbinden.. hiermee hoop ik zelf ook een steentje te kunnen verleggen. Bedankt voor je nalatenschap, Brenda! Ik hoop dat je kinderen en man ondertussen hun draai terug wat gevonden hebben, in de mate dat dit kan natuurlijk. Dit blijft een harde noot om te kraken en een traumatische ervaring voor je geliefden. Mogen ze troost vinden in al het goede dat je deed. Warme groet, Veerle

  2. Brenda, je wordt gemist en nooit vergeten. Op verschillende momenten denk ik aan je. Op momenten dat ik het zelf moeilijk heb, put ik kracht uit de dingen die jij zei, schreef.

  3. Brenda,
    Ik kende je niet persoonlijk maar ik was in de boekhandel aangetrokken tot je boek. Ik heb het net uit.
    Ik ben heel geraakt door wat ik gelezen heb. Ik voel zo met je mee…Ik hoop dat velen dit boek lezen en de gezondheidszorg eens diep zal nadenken hoe het beter kan… Ik heb ook het vervolgboek gekocht en kan niet wachten om het te lezen. Ik wens Jan en de kinderen veel moed en kracht toe. Caroline

  4. Weer eens aan t snuffelen hier en dan… schok! Lieve, dappere inspirerende Brenda is niet meer.
    Ik huil.
    Denk aan Jan en de jongens, die ik nooit heb ontmoet, maar meen te kennen door de voorstelling van Brenda. Daar op t toneel was ze mijn “collega” en voorbeeld.
    Nadat ik haar voorstelling zag in Vlaardingen (ik had haar al eerder live ontmoet en we hadden contact via Facebook) spreidde ze haar armen wijd, toen ze me zag.
    Ik voelde haar hartelijkheid en wist dat dit niet exclusief voor mij was: dit was Brenda: hartelijkheid.
    Nadat ik me terugtrok van de socials en uit de professionele ervaringsdeskundigheid nam ik aan dat Brenda nooit zou ophouden met alle creativiteit en talenten.

    Maar toch.
    Ik huil.
    Niet om mij, maar om iedereen die Brenda missen moet, vooral haar zus, man, zoons en allen die haar liefhebben.
    Mirjam

  5. Jammer dat ik je niet heb gekend..zoveel onwetendheid en vooroordelen als je een psychiatrische aandoening hebt..rust zacht lieverd,..een lotgenoot

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *